петък, 31 август 2007 г.

Полезна и безплатна реклама чрез лекторство

Всеки човек по различен начин търси да намери това, с което иска да се занимава и/или работи. Това което му доставя удоволствие и му се отдава. В момента информация за това се получава от учебниците, медиите, преподавателите, родителите и други източници.

Някои от вас, вероятно по-младите помнят как са се чувствали и какво са мислили в 7-8 клас, преди да решат къде искат да учат. Може би това се крие в някоя стара тетрадка, но по-важният въпрос е защо?

В горните класове на средното образование изниква въпросът: “Като завърша, какво да правя?”

Има два отговора, които нахлуват в главата:
- Работа: както казват някои родители, “Няма ли да си намериш работа?”
- Учене: както казват някои родители, “Искам да влезеш, за да се изучиш!”

Доста млади хора избират и двете.

И същите тези млади хора утре ще трябва да покажат на какво са способни и да допринесат за своя и вашия успех, както и за този на фирмата, в която работят.

В тази връзка, бих искал да помислим заедно върху “лекторството” - една възможност за ориентация какво да започне да прави един млад човек. Лекторство съществува отдавна в някои страни, но лично аз не съм го срещал в България. А идеята за тази статия се роди преди няколко часа, когато прочетох разказ за това как един американец изнесъл първата си беседа пред петокласници.

Рубен Гонзалес, който реализирал мечтата си да участва за 3-ти път в зимна олимпиада, изпълнил обещанието си пред съседското момче да изнесе беседа в кварталното училище. Той разказал за трудностите, които е трябвало да преодолее за постигането на олимпийската си мечта. По молба на учител от същото училище, той говорил пред всичките 200 деца, като това му отнело само още един час.

Ето кратък откъс от книгата на Джак Канфийлд “Принципите на успеха”:

“След беседата учителите му казали, че редовно канят лектори, но Рубен се оказал най-добрият. Всички били единодушни, че той притежава вродена дарба за разказвач.”

След като американец, трикратен участник на зимни олимпийски игри може да води беседи пред петокласници, тогава е напълно възможно българи участници в олимпийски игри, управители на фирми и други членове на обществото да изнесят беседи в училища и университети.

Представете си какво би се случило, ако хората в България, които искат и могат да кажат нещо важно, мотивиращо, зареждащо със енергия младите, отделят 30 минути веднъж във месеца или тримесечието, за да говорят пред ученици или студенти!
- Ще придобият популярност сред младите.
- Ще покажат интерес към младите.
- Биха могли да запознаят аудиторията с дейността, която извършват, с трудностите, проблемите и най-вече с удоволствието, което им доставя това, което вършат.
- Ще отделят от времето си поне 30 минути, за да покажат на младите какво представлява истинския живот и ще спечелят безплатна от финансова гледна точка реклама за себе си и за професията, която упражняват, както и за фирмата, в която работят и продуктите и/или услугите, които предлагат.

Възможно е беседите да се записват на видео и да се пускат в интернет. При интерес от страна на ученици, те сами биха се интересували и търсили подобни записи, които са добра и безплатна реклама.

На ден у нас се харчат стотици хиляди за реклама. Лекторството е пример за една икономична и вероятно ефективна форма на мотивираща реклама. Особено на фона на дефицита на качествени млади служители на трудовия пазар, както и на кражбата на кадри от конкуренцията. Какво по-хубаво за една фирма да си направи безплатна реклама и да вдъхнови и мотивира утрешните възрастни?

На подобни беседи може да се подарява литература, както и да се прави представяне на работата на място, за да видят младите какво представлява тази или онази професия.

Личното ми мнение е простичко. По-добре да се направи малко усилие и да се помогне за по-доброто бъдеще на децата и България, отколкото утрешният хлапак, който се е чудил какво да прави с живота си направи някоя глупост за 5лв.

Въпросният Рубен Гонзалес, който продавал копирни машини, впоследствие създал връзки с корпоративния свят в Далас, където популярността му нараснала заедно със доходите, които получавал като лектор и мотиватор. Това се превърнало в негова кариера.

Няма коментари: